اهمیت و کاربرد وب سایت ها (بخش اول)

اهمیت و کاربرد وب سایت ها (بخش اول)
وب سایت ها

معرفی انواع مختلف وب سایت ها

امروزه بیشتر فعالیت های آدما داخل وب سایت ها اتفاق میفته و تقریبا تمام کسب و کار ها و بیزینس ها آنلاین شدن ، چون از طریق وبسایت می تونن فعالیت خودشون رو به تمام دنیا معرفی کنن و با تعداد افراد بیشتری در ارتباط و تعامل باشن. توی این پست قصد داریم بخش اول انواع مختلف وبسایت ها رو باهم بررسی کنیم و درباره کاربرد و مزیت های هر نوع وبسایت صحبت کنیم.

 

فروشگاه اینترنتی

فروشگاه اینترنتی

یکی از پر کاربردترین نوع از وبسایت ها فروشگاه های اینترنتی هستند که همه‌ی ما باهاشون آشنا هستیم و حداقل یکبار خرید آنلاین رو تجربه کردیم. یک فروشگاه آنلاین این امکان رو فراهم می کنه که کاربران از هر شهر و استانی بتونن به راحتی محصولات اون فروشگاه رو ببینن و بررسی کنن و خرید آنلاین انجام بدن، در صورتی که یک فروشگاه حضوری این امکان رو نداره. همچنین فروشگاه اینترنتی قابلیت اینو داره که مشتری ها در هر ساعت از شبانه روز و به صورت ۲۴ ساعته بتونن داخل سایت بگردن و سفارش ثبت کنن، حتی وقتی که نیمه شب باشه و مدیر فروشگاه خواب هست باز هم ازش خرید می کنن.

 

شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

یکی از محبوب ترین نوع وبسایت ها شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها هستن که تقریبا همه مردم دنیا ازشون استفاده میکنن. با اینکه شبکه هایی مثل اینستاگرام یا تلگرام اپلیکیشن موبایل هستن اما در بستر یک وبسایت ایجاد شدن و به طور کلی جز وبسایت ها محسوب میشن. این نوع از وبسایت ها رو معمولا شرکت های بزرگ تاسیس می‌کنن چون راه اندازی و مدیریت چنین شبکه هایی بسیار سخت و هزینه بر هست و نیاز به تامین زیرساخت هایی داره که افراد عادی از پس اون بر نمیان.

ویژگی این نوع شبکه ها اینه که هیچ محتوایی رو خود شبکه به کاربران ارائه نمیده و تمام محتوای اون رو خود مردم ایجاد می کنن، در واقع شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها نوعی ابزار برای ارتباطات آنلاین هستند و حتی بسیاری از وب سایت ها هم درون این شبکه ها یک حساب کاربری دارند.

 

سایت آموزشی

آموزشگاه آنلاین

وبسایت آموزشی یکی از مهم ترین نوع سایت هاست و بیشتر مراکز آموزشی مثل مدارس ، دانشگاه ها ، آموزشگاه ها ، مدرسان هنری و مربی های ورزشی سایت رسمی خودشون رو دارن تا دانشجو ها و هنرجو ها کار های ثبت نام و برنامه ها و نتایج آزمون ها و غیره رو آنلاین انجام بدن. در سال های اخیر وب سایت هایی ایجاد شدن که به نوعی یک آموزشگاه آنلاین هستند و انواع مختلف آموزش ها رو در هر زمینه ای ارائه میدن.

رویه کاری این وبسایت ها به این صورته که یک سایت آموزشی توسط یک شخص یا تیم ایجاد میشه و مدرس های مختلف با ایجاد حساب کاربری و افزودن دوره آموزشی خودشون، در زمینه های مختلف آموزش های سایت رو اضافه میکنن و هنرجو هایی که قصد شرکت در دوره های آنلاین و ویدیویی رو دارند با مراجعه به وبسایت آموزشگاه، دوره مد نظرشون رو خریداری و مشاهده میکنن و درآمد حاصل از فروش دوره ها طبق قوانین و شرایط تعیین شده آموزشگاه بین مربی و مالکان سایت تقسیم میشه. آموزشگاه های آنلاین هم کار رو برای مربیان و هم برای هنرجویان آسون تر کردند.

 

وبسایت های اداری و سازمانی

در دنیای آنلاین امروزی ادارات دولتی ، سازمانها ، بانک ها و سایر ارگان های دولتی و خصوصی هم دارای وبسایت هستند تا بتونن خودشون رو بهتر و بیشتر به مردم معرفی کنن و بسیاری از خدمات خودشون رو از طریق سایت بصورت آنلاین ارائه میدن. در گذشته مردم برای انجام بسیاری از کار های اداری باید بصورت حضوری به اداره‌ی مذکور مراجعه می کردن و اینکار باعث افزایش ترافیک، آلودگی هوا، مصرف انرژی و هدر شدن وقت میشد. اما با آنلاین شدن ادارات و سازمان ها، این نوع سایت ها تونستن مصرف انرژی ، ترافیک خیابون ها و شلوغی اداره ها و بانک ها رو کاهش بدن و در وقت افراد صرفه جویی کنن.

 

سایت خرید آنلاین بلیط هواپیما

سایت خدمات مسافرتی و حمل و نقل

وب سایت های زیادی وجود دارن که خدمات مسافرتی و حمل و نقل رو بصورت آنلاین ارائه میدن و یکی از ضروری ترین نوع وب سایت ها هستند چون فوق العاده پر کاربرد بوده و کارهای خیلی سختی رو برای کاربر ها آسون کردن. این نوع وب سایت ها خودشون به دسته های مختلفی تقسیم میشن که در زیر به مهم ترین هاش اشاره می کنیم:

تاکسی اینترنتی

قطعا با این نوع وبسایت ها و اپلیکیشن هاشون کاملا آشنا هستید و ازشون استفاده کردید. پس به خوبی می دونید که تاکسی آنلاین جابجایی داخل شهر رو چقدر برای مردم آسون تر کرده و بسیاری از دردسر های تاکسی سنتی رو نداره.

پیک موتوری و حمل و نقل پستی اینترنتی

در گذشته پیدا کردن پیک موتوری و اعتماد بهش واقعا کار سخت و پر ریسکی بود اما الان سایت ها و اپلیکیشن هایی برای درخواست پیک آنلاین ایجاد شدن که واقعا ارسال بسته هارو آسون تر و سریع تر کردن. همچنین شرکت های حمل و نقل پستی هم دارای سایت هستند و خدمات حمل نقل بین شهری رو بسیار آسون تر از قبل ارائه میدن و برای فروشگاه های آنلاین فوق العاده مفید هستند.

خرید آنلاین بلیط هواپیما، قطار و اتوبوس

اگه قصد سفر کاری یا تفریحی به شهر ها و کشور های دیگه رو داشته باشید، دیگه لازم نیست مثل سابق برای تهیه بلیط به ترمینال یا فرودگاه و شرکت های هواپیمایی مراجعه کنید. از طریق وب سایت هایی که برای خرید آنلاین بلیط مسافرتی ایجاد شدن می تونید خیلی راحت و در عرض چند دقیقه از داخل منزل بلیط خودتون رو تهیه کنید، همچنین امکان تعیین شماره صندلی و ساعت دقیق حرکت و سایر ویژگی های سفر رو هم دارید.

حمل بار و اثاثیه منزل

وب سایت هایی که برای خدمات حمل بار و اثاثیه منزل ساخته شدن، به شما این امکان رو میدن که برای حمل بار های سنگین از طریق سایت یا اپلیکیشن وانت درخواست بدید و یا اگه اسباب کشی دارید به راحتی درخواست کامیون و کارگر بدید.

 

سایت دانلود فیلم و آهنگ

وب سایت دانلود فیلم و آهنگ و رسانه های آنلاین

وب سایت ها صنعت سینما و موسیقی رو هم به سمت خودشون جذب کردن. بعضی از این وب سایت ها برای دانلود فیلم یا آهنگ ایجاد شدن تا کاربران به راحتی فیلم یا آهنگ دلخواهشون رو بتونن دانلود کنن. همچنین رسانه های آنلاین هم ساخته شدن تا کار سینما و تلویزیون و رادیو رو برای مردم انجام بدن. نمونه‌ی بارز این نوع سایت ها نماوا و فیلیمو هستند که سریال ها و فیلم های جدید رو انحصاری منتشر می‌کنن و آنلاین نمایش میدن و کاربران با خرید اشتراک هزینه برنامه ها رو پرداخت کرده و برنامه دلخواهشون رو آنلاین تماشا می کنند.

اما سایت ها به نوع دیگه‌ای هم صنعت موسیقی و سینما رو احاطه کردن که در نوع خودش یک دسته بندی مجزا هست. این نوع وب سایت ها برای تهیه بلیط کنسرت های موسیقی و یا بلیط سینما ایجاد شدن تا مردم بتونن در کمتر از دو دقیقه بلیط کنسرت یا سینما خریداری کنن و این فرآیندی که در گذشته بسیار سخت و پر دردسر بود رو ساده تر کنند.

 

وب سایت شخصی

یه نوع از سایت هایی که خیلی کاربردیه ، وبسایت شخصی هست. این نوع سایت ها رو افراد معروف مثل هنرمندان ، ورزشکاران و افرادی که طرفدارای زیادی دارن میسازن. قطعا تا الان حداقل به وب سایت یک هنرمند که مورد علاقتون هست مراجعه کردید تا تمام آثارش رو ببینید و یا بیوگرافی اون شخص رو مطالعه کنید. خیلی از افراد هم وبسایت شخصی میسازن تا رزومه‌ی کاری خودشون رو داخلش قرار بدن و از این طریق به شکل رسمی و حرفه‌ای تری مهارت و تخصصشون رو معرفی کنن.

تفاوت وب سایت شخصی با وب سایت شرکتی در اینه که وب سایت شخصی برای معرفی مهارت های یک شخص ساخته میشه اما سایت شرکتی برای معرفی خدمات یک گروه و اهداف یک مجموعه ایجاد میشه، درست مثل سایت شاهین وب که الان داخلش هستید.

 

جمع بندی و نتیجه گیری

خب تا اینجا با کلی وب سایت آشنا شدیم که هر کدوم در زمینه خاصی فعالیت می کنن و خدمات جداگانه‌ای رو ارائه میدن، اما هنوز کلی سایت دیگه مونده که باید دربارشون صحبت کنیم و فعالیتشون رو با هم بررسی کنیم. توی این پست بخش اول معرفی وب سایت ها رو خدمتتون تقدیم کردیم و در پست بعدی بخش دوم این موضوع رو ارائه می کنیم. با شاهین وب همراه باشید …

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *