مراحل ۵ گانه‌ی ساخت سایت برای همه کسب و کارها

مراحل 5 گانه‌ی ساخت سایت برای همه کسب و کارها

شاید برای شما هم پیش اومده باشه که بخواین یک وبسایت راه اندازی کنید اما چون سر رشته‌ای از ساخت سایت ندارید نمیدونید دقیقا باید چیکار کنید و از کجا شروع کنید. این مشکل برای اکثر افرادی که قصد ساخت سایت دارن پیش میاد.

 

آشنایی با مراحل ساخت سایت

طراحی سایت یک حرفه‌ی تخصصی هست و معمولا عموم مردم اطلاعات خاصی دربارش ندارن. برای همین وقتی تصمیم می گیرید برای کسب و کارتون وبسایت راه اندازی کنید ، نیاز دارید که اطلاعاتی رو از قبل کسب کنید. علاوه بر این موارد ، ممکنه نگران این موضوع باشید که افراد غیر حرفه‌ای و سودجو کلاه سرتون بزارن و به خاطر ناآگاهی شما هزینه های گزاف و ساختگی از شما دریافت کنند.

توی این پست قصد داریم که به طور خلاصه بهتون بگیم برای ساخت سایت به چه چیز هایی نیاز دارید و باید این کار رو از کجا شروع کنید. اما توی پست های بعدی هر مورد رو کامل توضیح میدیم ، پس با ما همراه باشید.

 

خرید و ثبت دامنه (Domain)

۱. خرید و ثبت دامنه (Domain)

اولین مرحله ثبت و خرید یک عدد دامنه (Domain) هست که باید به اسم برندتون باشه و یا عبارتی نزدیک به نام برند. دامنه آدرس اینترنتی سایت شماست ، مثل apple.com که آدرس سایت برند اپل هست. برای انتخاب نام دامنه حسابی فکر کنید و خیلی دقت به خرج بدید، چون دامنه رو نمیشه بعدا تغییر داد. البته از نظر عملی این کار امکان پذیر هست، اما از نظر حرفه‌ای و سئو تغییر آدرس دامنه به معنای بازگشت به ابتدای راه بوده و عملا تمام زحمات شما برای دامنه را نابود می کند.

 

خرید و تهیه سرویس هاست (Host)

۲. خرید و تهیه سرویس هاست (Host)

دومین مرحله برای ساخت سایت که بسیار مهم و ضروری هست، تهیه‌ی فضای میزبانی (Host) مناسب هست. می تونید هنگام ثبت دامنه، سرویس هاست رو هم در کنارش خریداری کنید. سعی کنید با پرس و جو و تحقیق شرکت مناسبی رو برای ثبت دامنه و خرید هاست انتخاب کنید.

هاست به فضای مورد نیازی گفته میشه که تمامی فایل ها و پرونده های یک سایت داخلش آپلود میشه. البته برای تهیه فضای میزبانی وب سایت ، سرویس های مختلفی وجود داره مثل سرور مجازی یا سرور اختصاصی که علاوه بر عملکرد و ویژگی های بهتر ، قیمت بالاتری هم دارند، اما برای شروع کار نیازی به چنین سرویس های تخصصی نیست و خرید یک هاست استاندارد با قیمت مناسب کافیه!

 

سیستم مدیریت محتوا (CMS)

۳. انتخاب سیستم مدیریت محتوا (CMS)

پس از تهیه دامنه و هاست نوبت میرسه به تهیه سیستم مدیریت محتوا (CMS) که یکی از بخش های بسیار مهم این کار هست. انتخاب CMS مسیر کلی راه اندازی وب سایت و آنلاین شدن کسب و کارتون رو تحت تاثیر قرار میده ، چون تمام کار هایی که بعد از این مرحله باید انجام بدید و تمام هزینه های بعدی با توجه به CMS انتخابی شما متفاوت خواهد بود.

نیازی نیست نگران چیزی باشید ، برای انتخاب سی ام اس مناسب ما شما رو راهنمایی خواهیم کرد. بدون توضیحات اضافه باید بگم که پیشنهاد ما استفاده از سیستم مدیریت محتوای وردپرس هست که هم رایگانه و هم فوق العاده حرفه‌ای و پیشرفته هست! در موارد مختلف ممکنه روش دیگه‌ای مناسب تر باشه ولی در اکثر موارد WordPress بهترین گزینه پیش روی شماست.

اگر بخوام بطور خلاصه شما رو با ویژگی های وردپرس آشنا کنم باید بگم ، وردپرس کاملا از زبان فارسی پشتیبانی میکنه و شما می تونید وردپرس فارسی رو بصورت رایگان و اورجینال قابل تهیه است. همچنین هزینه های بعدی وب سایت مانند تهیه افزونه ها و قالب سایت در این سیستم بسیار مناسب تر از سایر سی ام اس هاست. از نظر امنیت و امکانات پیشرفته هم نیازی به تعریف نیست، چون علاوه بر قدرتمند بودن خود وردپرس، هزاران شرکت معتبر نیز برای تکمیل کردن و اضافه کردن امکانات جدید به WordPress همواره در تلاش هستند.

 

طراحی قالب وب سایت (Template)

۴. طراحی قالب وب سایت (Template)

مرحله‌ی چهارم برای ساخت سایت ، طراحی قالب هست که پوسته و ظاهر سایت شما رو ایجاد میکنه. قالب سایت باید زیبا ، جذاب و کاربر پسند باشه و از نظر رنگبندی ، فونت ، تصاویر و سایر المان ها ، امضای برند شما رو داشته باشه.

تهیه قالب برای وب سایت به دو روش امکان پذیر هست:

روش اول – انتخاب و خرید قالب آماده

در صورت استفاده از قالب آماده برای ساخت سایت ، هزینه و زمان کمتری صرف میشه و به راحتی از بین هزاران قالب آماده موجود می تونید قالب مورد پسندتون رو انتخاب کنید. اما استفاده از قالب آماده معایبی هم داره ، مثل سنگین شدن سایت ، کندی سرعت لود سایت ، عدم سازگاری با بعضی افزونه ها ، وابستگی وبسایت به طراح قالب برای آپدیت ها و رفع ایرادات و … مواردی که گفته شد در همه قالب های آماده وجود نداره و شما می تونید با انتخاب قالب مناسب و بهینه بیشتر این اشکالات رو نداشته باشید.

روش دوم – طراحی قالب اختصاصی

روش بعدی طراحی اختصاصی قالب هست که توسط طراح گرافیکی وب انجام میشه و برای ساخت سایت های حرفه‌ای و بزرگ از این روش استفاده میشه. طراحی قالب اختصاصی مزیت هایی داره مثل طراحی دلخواه تمام بخش های سایت ، بهینه بودن کد ها و سرعت لود بالا ، امکان ارتقا و تغییرات دلخواه در هر زمان ، سازگاری با تمامی افزونه ها و آپدیت های CMS ، خاص بودن قالب و ظاهر سایت برای کسب اعتبار و برندینگ و … از نکات منفی این روش هم میشه به زمانبر بودن آماده سازی قالب ، هزینه بیشتر نسبت به قالب آماده و فکر و تصمیم گیری برای هر یک از بخش های سایت اشاره کرد.

 

تولید محتوا (Content Creation)

۵. تهیه و تولید محتوا (Content Creation)

پنجمین مرحله برای ساخت سایت ، تهیه و تولید محتوای مناسب و بارگزاری آن در سایت هست. کلیه مطالب سایت مثل محصولات، اخبار، مقالات، تصاویر، ویدیو‌ها، اطلاعات و … محتوای سایت محسوب میشن، با این حال نوع محتوای هر وبسایتی بستگی به نوع فعالیت و شاخه‌ی کاری اون داره!

تهیه و تولید محتوای مناسب هم شرایط و چالش های خودش رو داره که باید بهشون دقت کرد. مثلا محتوای متنی نباید تکراری و کپی شده از سایر وب سایت ها باشه یا محتوای تصویری علاوه بر کیفیت مطلوب باید بهینه سازی شده و دارای حجم کمی باشه ، اطلاعات سایت هر چقدر تخصصی تر باشه اعتبار سایت بیشتر خواهد بود ، بصورت کلی محتوای یک وب سایت حرفه‌ای و موفق باید کیفیت بالایی داشته باشه تا هم نظر کاربران رو جلب کنه و هم رتبه بالایی در موتور های جستجو مانند گوگل بدست بیاره.

تولید محتوا آخرین مرحله‌ی تکمیل و ساخت سایت هست اما پایان کار نیست ، چرا که با پشت سر گذاشتن این پنج مرحله شما فقط موفق شدید یک وبسایت ایجاد کنید، اما برای شروع فعالیت و کسب درآمد از اون نیاز به کار های دیگه‌ای هست که دربارش صحبت خواهیم کرد …

 

ساخت سایت

جمع بندی و نتیجه گیری

همونطور که متوجه شدید، برای راه اندازی و آماده سازی هر نوع وبسایتی باید این مراحل پنج‌گانه رو طی کرد تا یک وب سایت ایجاد بشه و بعدش می‌تونید برید سراغ کارهای بعدی مثل تبلیغات ، سئو و … قطعا بیشتر این کارها رو طراح سایت شما انجام خواهد داد اما نظر و انتخاب شما در همه‌ی این مراحل نیاز هست ، به همین دلیل خیلی مهمه که قبل از شروع پروژه ساخت سایت با مراحل کار آشنا بشید تا علاوه بر تصمیم گیری درست و مصمم ، هیچ کسی هم نتونه سرتون کلاه بزاره یا وقت و هزینه شما رو هدر بده!

شاید عجیب باشه اما افراد زیادی به دلیل نداشتن همین اطلاعات ابتدایی ، به شکل های مختلفی در پروژه طراحی سایتشون شکست خوردن و با وجود هزینه و زمان زیادی که صرف کردن، حتی به مرحله‌ی آماده سازی وب سایت هم نرسیدن که بخوان مراحل بعدی رو انجام بدن و به درآمد برسن. تعداد زیادی از این افراد هم با یک تجربه ناموفق و ضرر مالی کلا از ساخت سایت صرف نظر کردن!

امیدواریم تونسته باشیم توسط این مقاله و مقالات بعدی اطلاعات شما رو درباره مسیر درست ساخت سایت افزایش بدیم تا با آگاهی بیشتر پروژه طراحی سایتتون رو پیش ببرید و تجربه موفقی تو این زمینه بدست بیارید. در پست های بعدی درباره هر کدوم از این پنج مرحله ساخت سایت توضیحات کامل تری ارائه خواهیم کرد ، پس با شاهین وب همراه باشید.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *