دامنه چیست؟ آموزش ثبت و خرید دامنه (Domain)

دامنه چیست؟ آموزش ثبت و خرید دامنه (Domain)
خرید دامنه

 

خرید دامنه اولین مرحله از مراحل ۵ گانه راه اندازی وبسایت هست که در پست های قبلی درباره اون صحبت کردیم. واژه‌ی “Domain” با تلفظ “دامِین” خونده میشه و معادل فارسیش “دامنه هست. اگه بخوایم دامنه رو در یک جمله توصیف کنیم، میشه گفت دامنه آدرس و شناسه وبسایت شماست که از طریق اون کاربر ها می‌تونن وارد سایت شما بشن.

هر وب سایتی باید دامنه مخصوص خودش رو داشته باشه و امکان استفاده از یک دامنه برای دو وبسایت ممکن نیست. دامنه از دو بخش نام دامنه و پسوند دامنه تشکیل میشه که بینشون یک نقطه “.” یا همون علامت “دات” قرار میگیره. به عنوان مثال دامنه همین وب سایت که داخلش هستید از دو بخش نام دامنه (shahinweb) و پسوند دامنه (com) تشکیل شده و به این شکل نوشته میشه: shahinweb.com

توی این پست فرآیند ثبت و خرید دامنه رو با جزئیات و نکات مهمی که لازمه بدونید بهتون یاد میدیم، پس با گروه شاهین وب همراه باشید …

 

دامنه چیست؟

آموزش ثبت و خرید دامنه

برای ثبت و خرید دامنه باید از طریق وبسایت یکی از شرکت هایی که هاست و سرور ارائه میدن اقدام کنید. وارد سایت مورد نظر شده و در کادر بزرگی که برای جستجوی نام دامنه هست، اسم دلخواهتون رو وارد میکنید و جستجو یا دکمه اینتر رو فشار میدین و منتظر می مونید تا نتیجه به شما نمایش داده بشه. پس از چند لحظه بهتون نمایش داده میشه که اسم انتخابی شما با چه پسوند هایی موجوده و قابل ثبت هست.

شما می تونید بصورت رایگان و نامحدود اسم های مورد نظرتون رو جستجو کنید و وضعیت موجودی اون رو بررسی کنید تا نام دامنه دلخواهتون رو پیدا کنید. پس از اینکه دامین مورد نظرتون رو انتخاب کردید می تونید با ادامه دادن به فرآیند ثبت اون رو به نام خودتون ثبت کنید. ممکنه وب سایت شرکت های مختلف ظاهر و مراحل متفاوتی رو برای این کار داشته باشن اما به طور کلی خرید دامنه مراحل یکسانی داره و کار سختی نیست. در صورت نیاز به کمک، از طریق ارسال تیکت از پشتیبانی شرکت مورد نظر کمک بگیرید.

 

خرید دامنه

از چه شرکت هایی دامنه خود را خریداری کنیم؟

ابتدا لازمه بدونید که شرکت هایی که خدمات ثبت دامنه ارائه میدن، مالک و صاحب امتیاز هیچ دامنه ای نیستن و فقط به عنوان یک واسطه عمل می کنن، بنابراین شما دامنه رو بسته به پسوندی که داره از شرکت صاحب امتیاز اون پسوند خریداری می کنید. اما امکان داره بعضی شرکت ها قیمت ثبت دامنه رو بالاتر و یا پایین تر از سایر شرکت ها قرار بدن، از طرفی عملکرد و پشتیبانی شرکت ها باهم متفاوته و ممکنه شرکتی با تعرفه پایین تر پشتیبانی ضعیفی هم داشته باشه.

برای انتخاب شرکت مناسب وقت بگذارید و تحقیق کنید چون احتمال داره بخواین هاست مورد نیاز وب سایتتون رو هم از همون شرکت تهیه کنید. من پیشنهاد میکنم هاست و دامنه رو از یک شرکت و بصورت همزمان خریداری کنید. به چند دلیل…

  • نیازی نیست Name Server های هاست رو روی دامنه ست کنید
  • برای تمامی فرآیند های سایت کلا با یک شرکت سر و کار دارید که قطعا بهتره
  • اگه در موارد فنی سایت به مشکلی بر بخورید پشتیبانی راحت تر خواهد بود
  • زمان تمدید سرویس هاست و دامنه رو فراموش نخواهید کرد
  • احتمال فراموش کردن یوزرنیم و پسورد حساب کاربریتون کمتر هست

 

ثبت دامنه

دامنه رو چند ساله خریداری کنیم؟

دامنه رو نمیشه یکبار برای همیشه ثبت کرد بلکه میشه برای مدت مشخصی خریداری یا بهتره بگم اجاره کرد. می‌تونید دامین رو یک ساله یا چند ساله ثبت کنید و قبل از پایان این مدت مجددا تمدید کنید. یشنهاد ما اینه که در مرحله اول، دامنه رو یک ساله ثبت کنید تا هم هزینه کمتری پرداخت کنید و هم در صورت توقف پروژه و منصرف شدن از طراحی سایت متضرر نشید. پس از یکسال اگر سایتتون به جایی رسید و شروع به کار کرد می تونید چند ساله تمدید کنید.

تا زمانی که هربار تمدید کنید هیچ کس دیگه‌ای نمی‌تونه دامنه شما رو ثبت کنه و قانونا اون آدرس و دامنه به شما تعلق داره. اگر دامنه‌ی منقضی شده رو تمدید نکنید، به مدت چند هفته می تونید با پرداخت (هزینه تمدید + مبلغ جزئی دیرکرد) مجددا دامنه رو تمدید کنید. در صورتی که در این بازه چند هفته‌ای همچنان دامنه خود را تمدید نکنید، وارد دوران تمدید با جریمه خواهید شد. برای تمدید دامنه در دوران جریمه لازم است تا (هزینه تمدید + مبلغ جزئی دیرکرد + جریمه عدم تمدید حدود ۱۰۰ دلار) را پرداخت کنید.

 

موجودی دامنه

ممکنه اسم دامنه‌ای که انتخاب کرده باشید رو از قبل شخص دیگه‌ای ثبت کرده باشه، در این صورت ناچارید یه اسم دیگه انتخاب کنید که آزاد باشه. و یا اگر نام دلخواهتون با پسوند دیگه‌ای موجود باشه می تونید اون رو خریداری کنید. به عنوان مثال ممکنه دامنه test.com از قبل خریداری شده باشه اما دامنه های test.ir یا test.org یا test.net و … آزاد باشه که در این صورت اگر مشکلی با پسوند دامنه نداشته باشید میتونید یکی از این موارد رو ثبت کنید.

بعضی افراد دامنه‌های پر کاربرد رو از قبل خریداری می‌کنن و برای فروش میزارن تا از این طریق سود کنن. یعنی اگه دامنه ای موجود نبود امکان داره برای فروش گذاشته شده باشه که در این صورت با مراجعه به آدرس دامنه، احتمالا اطلاعات تماس با فروشنده دامین رو می تونید مشاهده کنید. در این مورد هم پیشنهاد می کنیم این کار رو انجام ندید چون معمولا قیمت این دامنه ها بسیار بالاست.

 

دامنه | Domain

نکات مهم در انتخاب نام دامنه

عبارات دامنه ، آدرس وبسایت شما خواهد بود و رابطه مستقیم با برندینگ شما دارد. به همین دلیل ، انتخاب نام دامنه خیلی مهمه و لازمه قبلش چندتا نکته مهم رو بدونید:

از واژه های طولانی و سخت برای آدرس دامنه استفاده نکنید

تا جایی که امکان پذیره سعی کنید نام دامنه رو کوتاه انتخاب کنید تا هم راحت تر تلفظ بشه و هم توی حافظه‌ی مشتریاتون بمونه که این موضوع برای برندینگ شما بسیار مناسب هست. آدرس دامنه های کوتاه رسمی تر به نظر میرسن و به خاطر تعداد عبارات کم، در حافظه‌ی تصویری کاربرانتون هم ذخیره میشه.

اسم برند یا شغلتون توی آدرس دامنه وجود داشته باشه

برای هر کسب و کار ، برند یا شخصی که وبسایت می‌سازید، بهتره که حتما اسمش در عبارات دامنه وجود داشته باشه. این کار ضرورتی نداره اما به جلب اعتماد کاربرانتون کمک می کنه و از سو استفاده های احتمالی جلوگیری میکنه.

دقت کنید نام دامنه رو اشتباه تایپ نکنید

قبل از ثبت دامنه مطمئن بشید که غلط املایی ندارید و دقت کنید واژه‌ی مدنظرتون رو اشتباه تایپ نکرده باشید، چون بعدا امکان اصلاح اون وجود نداره. اگه ریشه‌ی لغتی که انتخاب کردید انگلیسی بود، سعی کنید همونطور که توی زبان انگلیسی نوشته میشه تایپ کنید. این مورد هم اجباری نیست اما اگه واژه‌ی لاتین درست نوشته نشه کاملا غیر حرفه‌ای به نظر میاد و موتور های جستجو مثل گوگل در عبارات دامنه کلمه اشتباه رو تصحیح نمیکنن.

از اعداد بی معنی یا خط فاصله استفاده نکنید

سعی کنید در عبارات دامنه از اعداد بی معنی و خط فاصله استفاده نکنید. این کار در انتخاب آیدی شبکه های اجتماعی یا آدرس ایمیل خیلی مهم نیست اما در نام دامنه کاملا غیر حرفه‌ای هست. استفاده از اعداد فقط در صورتی مناسب است که نام برند شما دارای عدد باشد و وجود عدد در نام دامنه مفهوم داشته باشید. به عنوان مثال در عبارت police110 عدد دارای معنی است.

 

دامنه ir

تفاوت پسوند های دامنه

دامنه ها پسوندهای مختلفی دارن که هر کدوم برای کاربرد خاصی استفاده میشن، اما رایج ترین و پرکاربردترین پسوند دات کام (com.) هست. پیشنهاد من هم اینه که در صورت امکان از پسوند دات کام استفاده کنید. اما از نظر فنی تفاوتی بین آنها نیست.

همچنین هر کشوری پسوند دامنه‌ی اختصاصی داره که علاوه بر مردم عادی، ادارات و سازمان های دولتی ازش استفاده میکنن. پسوند اختصاصی کشور ایران دات آی آر (ir.) هست و توی ایران بسیار پر کاربرده. دامنه های آی آر رو بهتره از طریق وبسایت رسمی خودش که nic.ir هست خریداری کنید. قیمت دامنه ها بر اساس پسوند متفاوت هست، برای کشور ایران دامنه IR قیمت بسیار کمی دارد و به صرفه است.

پیشنهاد می‌کنم اگه اسم برند خاصی برای خودتون دارید حتما علاوه بر ثبت دامنه‌ی دات کام ، دامنه‌ی دات آی آر همون اسم رو هم ثبت کنید تا از سوء استفاده های احتمالی جلوگیری کنید. گاهی وقت ها برخی افراد سودجو پس از موفقیت یک وب سایت، دامنه ای با عبارات مشابه اما پسوند مختلف ثبت می کنند و به اسم اون برند فعالیت می کنند.

شما می‌توانید چندین دامنه را به یک سایت مشخص ریدایرکت کنید، به این صورت که کاربران با وارد کردن هر کدام از آدرس دامنه ها وارد یک سایت شوند.

 

ریدایرکت دامین

تغییر دامنه و انتقال اعتبار دامنه

همانطور که متوجه شدید دامنه هویت و شناسه‌ی یک وبسایت هست و اهمیت فراوانی دارد. از آنجایی که امکان تغییر آدرس دامنه وجود ندارد، ضروریست تا این نکات را به خاطر داشته باشید تا انتخاب درستی داشته باشید. موتور های جستجو مانند گوگل، وب سایت شما را از طریق آدرس دامنه خواهند شناخت، چنانچه بخواهید دامنه سایت را تغییر دهید از دید گوگل یک وبسایت جدید ایجاد کرده اید و اگر رتبه‌ای در گوگل کسب کرده بودید در دامنه جدید قابل استفاده نخواهد بود.

روش هایی مانند ریدایرکت ۳۰۱ برای انتقال اعتبار دامنه وجود دارد اما اینکار دردسر های زیادی داشته و به زمان زیادی نیاز دارد. همچنین تمامی اعتبار و رتبه سایت از طریق ریدایرکت منتقل نمی شود و در صورت خطا در فرآیند ریدایرکت، آسیب جدی به سئوی سایت وارد خواهد شد. در مجموع از این گزینه باید به عنوان آخرین راه ممکن استفاده کرد.

 

جمع بندی و نتیجه گیری

سعی کردیم در این مقاله تمامی نکات ضروری مربوط به خرید دامنه رو بررسی کنیم و تجربیات خود را در اختیار شما بگذاریم تا هنگام ثبت دامنه بهترین انتخاب را داشته باشید و مرحله اول ساخت سایت را به بهترین شکل ممکن شت سر بگذارید. مرحله‌ی بعدی تهیه هاست مناسب هست که در پست بعدی به طور کامل به آن می پردازیم و تمامی نکات ضروری این مورد رو خواهیم گفت.

با شاهین وب همراه باشید.

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *